Zwolnienia grupowe w czasie pandemii- prawa pracownika

W związku z panującą w kraju pandemią koronawirusa liczba zwolnień grupowych rośnie w zatrważającym tempie. Wielu pracodawców z uwagi na panującą obecnie sytuacje epidemiczną jest zmuszona do redukcji etatów pozostawiając swoich pracowników bez środków na życie.

Zwolnieniami grupowymi nazywamy rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy porozumienia stron, jeżeli w okresie nieprzekraczającym 30 dni zwolnienie obejmuje co najmniej:

• 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,
  • 10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników,
  • 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników.

Obowiązki pracodawcy przy zwolnieniach grupowych

Warto pamiętać, iż pracodawca ma obowiązek przy dokonywaniu zwolnień grupowych wypełnienia kilku wymaganych przez przepisy prawa etapów, które przedstawiamy Państwu poniżej :

• konsultacje ze związkami zawodowymi,
  • zawiadomienie powiatowego urzędu pracy,
  • porozumienie między pracodawcą a zakładowymi organizacjami związkowymi,
  • przekazanie porozumienia powiatowemu urzędowi pracy.

Wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po dokonaniu przez pracodawcę zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zawarciu porozumienia pomiędzy pracodawcą a organizacjami związkowymi, dotyczącego zwolnień grupowych.

Rozwiązanie z pracownikiem stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zawarciu porozumienia, o którym wspominaliśmy powyżej.

Jeżeli zostali Państwo objęci zwolnieniem grupowym, warto dokonać analizy postępowania pracodawcy oraz sprawdzić czy zachowane zostały przez niego wszelkie przesłanki dotyczące możliwości dokonania zwolnienia grupowego.

Zwolnienia grupowe- prawa pracownika

Pracownikowi pozbawionemu pracy w ramach zwolnienia grupowego przysługuje prawo do odprawy pieniężnej. Odprawa taka uzależniona jest od długości stażu pracy, a także wysokości wynagrodzenia. Odprawa pieniężna w wysokości:

• jednomiesięcznego wynagrodzenia przysługuje jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
  • dwumiesięcznego wynagrodzenia przysługuje jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
  • trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługuje jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

Pracownicy pozbawieni swojego zatrudnienia w obecnej sytuacji bardzo często pozostają bez środków finansowych pozwalających na zapewnienie sobie minimum egzystencji. Z praktyki pracy w Kancelarii wiemy, iż często posiadają oni liczne zadłużenia, których wymagalne raty nie ulegają zawieszeniu. Mowa tutaj o zadłużeniu w parabankach czy innych instytucjach finansowych. W takim przypadku jednym z najlepszych możliwych rozwiązań jest skorzystanie z instytucji oddłużeniowej w postaci upadłości konsumenckiej.

Upadłość konsumencka – życie bez długów

Upadłość konsumencka jest to możliwość umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku zaistnienia niezawinionej niewypłacalności.
Jest nam niezmiernie miło, iż nasze artykuły przyciągają Państwa uwagę, zachęcamy do lektury kilku z nich, w których opisaliśmy dokładnie na czym polega upadłość konsumencka oraz jak przebiega przedmiotowe postępowanie:

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl