Czym się różni upadłość konsumencka od układu konsumenckiego?

W dzisiejszym poście przedstawimy Państwu różnice pomiędzy istniejącą od dłuższego czasu w obrocie prawnym instytucją jaką jest upadłość konsumencka, która pozwala na całkowite oddłużenie niewypłacalnego Dłużnika, a nowo wprowadzonym pojęciem układu konsumenckiego. Jeśli są Państwo zainteresowani możliwością rozwiązania problemów związanych ze spiralą zadłużenia lub znaleźli się Państwo w ciężkiej sytuacji materialnej zapraszamy do lektury.

 

Ogólne pojęcia – upadłość konsumencka, a układ konsumencki:

 

Upadłość konsumencka polega na redukcji lub umorzeniu zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku zaistnienia niezawinionej niewypłacalności Dłużnika. Innymi słowy jest to instytucja prawna dzięki, które możemy stać się osobami oddłużonymi, pozwala ona bowiem na umorzenie niektórych z powstałych zobowiązań pieniężnych.

Układ konsumencki polega na złożeniu stosownego wniosku, a także zawarciu ugody, która przewiduje możliwość uzgodnienia warunków skutkujących zaplanowaniem realizacji spłaty wierzycieli przez osobę dłużnika, na warunkach odpowiadających jego możliwością finansowym. Prowadzenie tego typu postępowania będzie zasadne w oparciu o odpowiednie możliwości zarobkowe dłużnika oraz jego sytuację zawodową.

 

Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, a wniosek o zawarcie układu konsumenckiego:

 

Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej składa się do właściwego Sądu na urzędowym formularzu. Wniosek w pierwszej części zawiera dane osobowe wnioskodawcy, a także kolejno: informacje o osiągniętych przychodach, informacje o kosztach poniesionych na utrzymanie dłużnika i osób pozostających na jego utrzymaniu w ostatnich sześciu miesiącach przed złożeniem wniosku, informacje o czynnościach prawnych dokonanych przez dłużnika w ostatnich dwunastu miesiącach przed złożeniem wniosku, których przedmiotem były nieruchomości, akcje lub udziały w spółkach, Informacje o czynnościach prawnych, a także w następnej kolejności szeroko opisane uzasadnienie popierające wniosek wraz z oświadczenie Wnioskodawcy o prawdziwości wszelkich wskazanych przez niego informacji.

Wniosek o możliwość zawarcia układu konsumenckiego również musi zostać złożony na odpowiednim formularzu. Istotną różnicą pomiędzy tymi dwoma wnioskami jest fakt, iż wniosek w przedmiocie zawarcia układu konsumenckiego zawierać musi wstępne propozycje ugodowe będące elementem wyjścia do dalszego toku postępowania. Propozycje ugodowe mogą zawierać różne możliwości pomocy w spłacie zadłużenia poprzez np. ubieganie się o umorzenie części powstałych zobowiązań finansowych czy też możliwość czasowego odroczenia dokonywania ich spłat.

 

Rola osób trzecich w postępowaniach:

 

W momencie ogłoszenia upadłości konsumenckiej, Sąd w Postanowieniu wyznacza osobę Syndyka, od tego momentu staje się on jedynym zarządcą majątku Upadłego. Syndyk wykonuje określone w ustawie obowiązki, które dążą do zamknięcia postępowania upadłościowego w skutek czego Upadły może stać się osobą całkowicie oddłużoną.

Możliwość zawarcia układu konsumenckiego zakłada, iż w momencie otwarcia postępowania w tym zakresie Sąd wyznacza tzw. nadzorcę finansowego. Jest to osoba, która będzie od tej chwili pełnić nadzór nad procedurą związaną z zawarciem układu konsumenckiego. Obowiązkiem jaki należy do osoby nadzorcy finansowego jest między innymi stworzenie w porozumieniu z Dłużnikiem propozycji układowych, spisu wierzytelności, a także wierzytelności spornych, zwołanie zgromadzenia wierzycieli skutkującego głosowaniem nad propozycją układu.

 

Inne różnice:

 

Co do zasady, układ konsumencki nie będzie zmierzał do całkowitego oddłużenia, co ma miejsce w momencie wydania przez Sąd Postanowienia o umorzeniu zobowiązań Upadłego niezaspokojonych w toku upadłości lub na skutek wykonania planu spłaty wierzycieli. Instytucja upadłości konsumenckiej pozwala na rozpoczęcie nowego życia, daje szanse na pozbycie się długów, które powstają w sposób niezależny od Dłużnika lub w wyniku spirali zadłużenia w jaką popadł czy też zdarzeń losowych, na które nie miał wpływu.

Serdecznie Państwa zapraszamy do lektury naszych pozostałych wpisów dotyczących upadłości konsumenckiej. Ich podstawą jest Nasze wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu tego typu postępowań.

 

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button