Etapy postępowania upadłościowego

Etapy postępowania upadłościowego

Sytuacja majątkowa każdej osoby podlega zwykle różnego rodzaju zmianom – zarówno korzystnym, jak i niekorzystnym. W skrajnych przypadkach na skutek takich niepomyślnych zdarzeń jak choroba czy utrata pracy okazuje się, że spłata zaciągniętych zobowiązań finansowych (w tym np. kredytowych) staje się niemożliwa, ponieważ dłużnik nie dysponuje wystarczającymi środkami pieniężnymi na ten cel. Wobec znacznego zadłużenia warto zastanowić się nad instytucją upadłości konsumenckiej.

Postępowanie w sprawie upadłości konsumenckiej składa się z trzech etapów.

I. Całe postępowanie upadłościowe rozpoczyna się od złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Wniosek taki składa się do wydziału gospodarczego sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania dłużnika. Jak sama nazwa tej instytucji wskazuje, powyższy wniosek może złożyć konsument, a więc osoba fizyczna nieprowadząca upadłości konsumenckiej.

Wniosek powinien zawierać m.in. dane dłużnika, wskazanie okoliczności, które uzasadniają wniosek i ich uprawdopodobnienie, aktualny i zupełny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników, a także wierzycieli z podaniem ich adresów i wysokości wierzytelności każdego z nich oraz terminów zapłaty. Składa się go na obowiązującym formularzu.

Orientacyjnie rozpatrzenie wniosku przez sąd trwa od 3 do 6 miesięcy. Niekiedy, np. z uwagi na braki formalne, rozpatrywanie wniosku może trwać znacznie dłużej. Bywają też przypadki, że sąd ogłasza upadłość w przeciągu kilku tygodni od dnia otrzymania wniosku. Jednakże przy składaniu wniosku warto uzbroić się w cierpliwość.

Na tym etapie następuje także sporządzanie pism procesowych stanowiących odpowiedzi na wezwania Sądu.

Po złożeniu wniosku oraz po zweryfikowaniu przez sąd, że brak jest przesłanek negatywnych dla ogłoszenia upadłości, wydaje on postanowienie, w którym ogłasza upadłość danej osoby oraz wyznacza syndyka masy upadłości.

II. Kolejny etap obejmuje postępowanie po ogłoszeniu upadłości, tj. postępowanie przed syndykiem masy upadłości. W pierwszej kolejności syndyk przede wszystkim szuka majątku upadłego, a dalej ustala tryb postępowania, tryb likwidacji majątku oraz pomaga sporządzić plan spłaty wierzycieli. Ustala on też ilu jest wierzycieli ile wynosi całościowa kwota zadłużenia. Do obowiązków dłużnika, który na tym etapie zwany jest upadłym, należą czynności związane z komunikacją z syndykiem masy upadłości, czyli dla przykładu informowanie go o majątku, przedkładanie dokumentów na potwierdzenie kosztów utrzymania, a także podpisanie list wierzytelności.

Etap ten może trwać około roku i z praktyki Kancelarii wynika, że jest on zależny on wielu czynników, takich jak skomplikowanie sprawy, ilość wierzycieli, czy też czas w jakim upadły udziela odpowiedzi na wezwania syndyka.

III. Ostatni etap postępowania ma miejsce przed sądem. Po zatwierdzeniu przez sąd sporządzonej przez syndyka listy wierzytelności, może nastąpić tzw. decyzja oddłużeniowa. Całe postępowanie upadłościowe może skończyć się jednym z poniższych orzeczeń sądu:

  • Umorzeniem zobowiązań bez ustalenia planu spłaty wierzycieli (jeśli osobista sytuacja dłużnika w oczywisty sposób wskazuje, że jest on trwale niezdolny do dokonywania jakichkolwiek spłat w ramach planu spłaty wierzycieli);
  • Warunkowym umorzeniem zobowiązań bez ustalenia planu spłaty wierzycieli (jeśli niezdolność do dokonywania jakichkolwiek spłat w ramach planu spłaty wierzycieli wynikająca z osobistej sytuacji upadłego nie jest trwała);
  • Ustaleniem planu spłaty na okres od 1 miesiąca do 36 miesięcy.

Upadłość konsumencka daje szansę osobie, która nie ma widoków na spłatę zaciągniętych zobowiązań finansowych, przeprowadzenia postępowania, dzięki któremu jej długi zostaną spłacone w takim stopniu, na jaki pozwala stan jej majątku, a w pozostałym zakresie ulegną umorzeniu.

W każdym przypadku przed podjęciem decyzji o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości do sądu, a także już na etapie składania warto skorzystać z pomocy specjalisty. Zapraszamy Państwa do kontaktu z Kancelarią Bona Artis, a także lekturą naszego bloga, w którym dokładnie opisujemy krok po kroku instytucję upadłości konsumenckiej.

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button