Etapy postępowania w zakresie upadłości konsumenckiej
W momencie udzielania pierwszej porady prawnej klientom, którzy zgłaszają się do Naszej Kancelarii celem skorzystania z instytucji upadłości konsumenckiej przedstawiamy na czym dokładnie polega procedura upadłości konsumenckiej oraz to jak wygląda przebieg jej poszczególnych etapów. Zachęcamy do dalszej lektury.
I etap – złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej do właściwego Sądu
Postępowanie upadłościowe to procedura wieloetapowa. Pierwszym etapem wszczynającym postępowanie względem niewypłacalnego Dłużnika jest złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej do właściwego Sądu. Wniosek będzie zawierał niezbędne informacje o osobie Dłużnika wśród których wyróżnić należy :
Informacje o osiągniętych przychodach w okresie sześciu miesięcy przed złożeniem wniosku
- Tytuł uzyskania przychodu (np. wynagrodzenie, emerytura, renta, świadczenie rodzinne, umowa, darowizna itp.)
- Wartość przychodu
- Informacja czy wartość przychodu podano w kwocie netto (kwota otrzymana) czy w kwocie brutto
- Uwagi (np. informacje czy otrzymywane przychody są objęte egzekucją komorniczą, obciążone potrąceniami z tytułu pożyczek itp.)
Informacje o kosztach poniesionych na utrzymanie dłużnika i osób pozostających na jego utrzymaniu w ostatnich sześciu miesiącach przed złożeniem wniosku
- Rodzaj kosztów (np. czynsz, żywność, leki, konieczne świadczenia medyczne)
- Wartość kosztów
- Uwagi
Informacje o czynnościach prawnych dokonanych przez dłużnika w ostatnich dwunastu miesiącach przed złożeniem wniosku, których przedmiotem były nieruchomości, akcje lub udziały w spółkach
- Przedmiot czynności prawnej
- Rodzaj czynności prawnej
- Ewentualne uwagi
Informacje o czynnościach prawnych dokonanych przez dłużnika w ostatnich dwunastu miesiącach przed złożeniem wniosku, których przedmiotem były ruchomości, wierzytelności lub inne prawa, których wartość przekracza 10 000 zł
- Przedmiot czynności prawnej
- Rodzaj czynności prawnej
- Ewentualne uwagi
Koniecznym jest również szczegółowe uzasadnienie wniosku, a także opisanie przyczyn niewypłacalności Dłużnika. W tym celu warto skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika posiadającego doświadczenie w prowadzeniu postępowań upadłościowych.
II etap – Postanowienie Sądu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej wobec niewypłacalnego Dłużnika
Na tym etapie, Sąd Rejonowy w ramach postępowania wydaje Postanowienie w sprawie możliwości skorzystania przez Dłużnika z instytucji oddłużeniowej. W chwili wydania przez Sąd Postanowienia o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, Dłużnik nazywany jest Upadłym. W przedmiotowym Postanowieniu, Sąd wskazuje również z imienia i nazwiska osobę Syndyka Masy Upadłości czyli zarządcy majątku Upadłego. Zachęcamy do zapoznania się z obowiązkami ciążącymi na Syndyku Masy Upadłości względem Upadłego, a także jego roli w postępowaniu upadłościowym: Syndyk masy upadłości i nadzorca sądowy – rola w postępowaniach
III etap – właściwe postępowanie upadłościowe
Trzecim i ostatnim etapem upadłości konsumenckiej jest właściwe postępowanie upadłościowe, w którym Syndyk Masy Upadłości ustala realną wysokość zadłużenia Upadłego poprzez tworzenie list wierzytelności. Podkreślić należy, iż z praktyki pracy w Kancelarii Radcy Prawnego wiemy, że zadłużenie Upadłego wskutek utraty przez niego świadomości wysokości zadłużenia osiąga wielokrotnie kwoty znacznie wyższe niż te wskazane przez Dłużnika na pierwszym spotkaniu w siedzibie Kancelarii. Dalsza współpraca i wykonywanie ustawowych obowiązków przez Upadłego i Syndyka Masy Upadłości dąży do zamknięcia procedury upadłościowej i możliwości pełnego oddłużenia w ramach złożenia stosownego wniosku o umorzenie wierzytelności w całości bez dokonywania planu spłat wierzycieli.
Mamy nadzieje, że nasz tygodniowy cykl pozwala Państwu na zrozumienie czym dokładnie jest postępowanie upadłościowe, z jakich etapów się składa. W celu uzyskania dalszych niezbędnych informacji zachęcamy do kontaktu z Kancelarią Bona Artis.
Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:
telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl