Legalna pomoc dla zadłużonych – upadłość konsumencka
Praca w ciągłym kontakcie z osobami zadłużonymi pozwala stwierdzić, iż w ostatnim czasie wiele osób zmaga się z ciągle rosnącą spiralą zadłużenia. Powodem zaległości finansowych, które z czasem przeradzają się w pętle zadłużenia niemożliwą do zatrzymania jest nagła utrata zatrudnienia, tragedie losowe, różnego rodzaju choroby. Jednym słowem są to przyczyny niezależne od osoby samego Dłużnika. Czy istnieje możliwość wyjścia z tej ciężkiej sytuacji ? Odpowiedź jest twierdząca.
Stanowisko doktryny w sprawie możliwości skorzystania z instytucji oddłużeniowej
Jak wskazuje utrwalone orzecznictwo sądowe: „Zgodnie z art. 10 Pr. upadł. w zw. z art. 491² ust. 1 Pr. upadł. upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika nieprowadzącego działalności gospodarczej, który stał się niewypłacalny. Dłużnika uważa się za niewypłacalnego, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych (art. 11 ust. 1 Pr. upadł.). Ustawodawca co do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej złagodził znacznie przesłankę „niewypłacalności” i przesądził w treści art. 491² ust. 2 Pr. upadł., że postępowanie upadłościowe w sprawach objętych postępowaniem względem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzi się także wtedy, gdy dłużnik ma jednego wierzyciela.” Postanowienie Sądu Okręgowego w Gdańsku sygn. akt XII Gz 602/17.
Reasumując : upadłość konsumencka może zostać ogłoszona w stosunku do osoby niewypłacalnej, która wypełnia przesłanki wskazane w ustawie prawo upadłościowe. Sąd wskazuje również na brak konieczności posiadania przez Dłużnika wielu wierzycieli. Niemożliwe do spłaty zadłużenie mogło zatem powstać tylko u jednego z nich i istnieje realna szansa na skorzystanie przez Dłużnika z instytucji upadłości konsumenckiej.
Czy oddłużenie jest możliwe w każdej sytuacji?
Jak wskazuje stanowisko doktryny w tej kwestii: „oddłużenie zostaje wykluczone w przypadku niewypłacalności, do której dłużnik doprowadził lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa. Ustawa nie konkretyzuje pojęcia „rażącego niedbalstwa”, natomiast zostało ono zdefiniowane w orzecznictwie Sądu Najwyższego, gdzie wskazuje, że ,,przypisanie określonej osobie niedbalstwa uznaje się za uzasadnione wtedy, gdy osoba ta zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej miernika należytej staranności. Przez rażące niedbalstwo rozumie się natomiast niezachowanie minimalnych (elementarnych) zasad prawidłowego zachowania się w danej sytuacji. O przypisaniu pewnej osobie winy w tej postaci decyduje więc zachowanie się przez nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności minimalnej” (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 marca 2004 r., sygn. akt IV CK 151/03
Należy przez to rozumieć, iż możliwość skorzystania przez Dłużnika z instytucji upadłości konsumenckiej uzależnione jest od kwestii jego bezpośredniego przyczynienia się do powstania zaległości finansowych. W kwestii ustalenia stanu faktycznego, wysokości powstałych zaległości finansowych warto zgłosić się po pomoc prawną do profesjonalnego pełnomocnika, który posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań upadłościowych, celem uzyskania wyczerpującej porady prawnej dostosowanej do indywidualnej sytuacji Dłużnika. Co należy zatem zrobić w przypadku kiedy zadłużenie nie pozwala na spokojną egzystencję ? Niezwłocznie złożyć poparty odpowiednimi dowodami wniosek o ogłoszenie upadłości do właściwego Sądu. Jeżeli znaleźli się Państwo w ciężkiej sytuacji materialnej oraz ogólno-życiowej zachęcamy do kontaktu z Naszą Kancelarią.
Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:
telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl