Nękanie dłużnika przez wierzyciela

Nie ulega wątpliwości, iż wierzyciel ma prawo do domagania się od dłużnika spłaty zobowiązań jednak podkreślić należy, że nie każde działanie podejmowane przez wierzyciela jest zgodne z prawem. Dlatego też tematem dzisiejszego wpisu będzie nękanie dłużników przez podmioty wobec których posiada wierzytelności. Zjawisko to jest coraz powszechniejszym problemem. Najczęściej do takich praktyk uciekają się firmy windykacyjne.

Działania naruszające dobra dłużnika:

Jako działania naruszające spokój dłużnika można wymienić: nękanie licznymi uporczywymi telefonami, wystosowywanie zapytań telefonicznych i listownych odnoszących się do sytuacji ogólno-życiowej wierzyciela do jego członków rodziny, sąsiadów czy nawet współpracowników. Do najdalej idących zabiegów do jakich uciekają się wierzyciele zaliczyć należy nachodzenie dłużnika o różnych porach dnia w miejscu jego zamieszkania.

Dłużnik będąc pod takim naciskiem ze strony wierzycieli czuje się osaczony nie widząc rozwiązania bardzo często zaciąg nowe zobowiązania, popadając w ten sposób w spiralę zadłużenia.
Z doświadczenia w pracy w Naszej Kancelarii wiemy, że wyżej wymienione praktyki podejmowane przez podmioty domagające się swoich roszczeń powodują u dłużnik poczucie zagrożenia, poniżenia czy udręczenia co niejednokrotnie prowadzi do głębokiej depresji a nawet myśli samobójczych.

Co w takiej sytuacji może zrobić dłużnik?

Osoba nękana dysponuje w tym przypadku szerokimi możliwościami:

  1. może skierować skargę do Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów,
  2. może wszcząć wobec wierzyciela postępowanie cywilne w przedmiocie ochrony swoich dóbr osobistych.

Ponadto windykator odpowiada na podstawie art. 190a Kodeksu karnego, który w §1 stanowi, że „Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”

Podsumowując praktyka nękania dłużnika jest coraz częstsza i niesie za sobą tragiczne skutki. Podkreślić pragniemy, iż Nasz Kancelaria specjalizuje się sprawami z zakresu oddłużana, mamy ogrom lat doświadczeń w zakresie pomocy dłużnikom. Zachęcamy do kontaktu telefonicznego, mailowego albo osobistej wizyty w Kancelarii.

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button