Dlaczego warto ogłosić upadłość konsumencką?

Instytucja oddłużeniowa pozwala wielu Dłużnikom na rozpoczęcie spokojnego życia bez ciągle rosnącego zadłużenia oraz narastających z dnia na dzień odsetek. Panująca obecnie sytuacja związana z pandemią sprawiła, iż wiele osób utraciło zatrudnienie, a także było zmuszonych do zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej. Często powyższe było ich jedynym źródłem utrzymania natomiast na skutek nieoczekiwanego kryzysu popadli oni w zadłużenie i utracili płynność finansową pozwalającą na normalne funkcjonowanie. Podkreślić należy, iż ogólnoświatowy kryzys dotknął wiele firm i branży. Czy istnieje możliwość pozbycia się ciężkiej sytuacji finansowej? Czy można w takim przypadku odzyskać równowagę życiową i finansową? Zachęcamy do lektury poniższego artykułu.

Upadłość konsumencka – sposób na zatrzymanie spirali zadłużenia

Dlaczego instytucja oddłużeniowa jest korzystna dla Dłużnika? Odpowiedź jest prosta : upadłość konsumencka polega na dążeniu do uzyskania pełnego oddłużenia osoby składającej wniosek, upadłość konsumencka powoduje wstrzymanie z mocy prawa wszelkich egzekucji komorniczych, które dążą nie do oddłużenia, a do maksymalnego zaspokojenia wierzycieli. Ponadto instytucja oddłużeniowa generuje niskie koszty złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Upadłość konsumencka jest również korzystna dla Dłużnika ze względu na możliwość odzyskania równowagi życiowej, rozpoczęcia życia na nowo, bez ciągłych wizyt wierzycieli, a także daje ona możliwość złożenia wniosku o umorzenie zobowiązań w całości bez ustalania planu spłat wierzycieli, jeżeli indywidualna sytuacja Dłużnika spełnia prawne przesłanki do dokonania takiej czynności.

Kto może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Przede wszystkim osoba fizyczna, która stała się niewypłacalna. Jak wskazano w doktrynie w tej kwestii: „oddłużenie zostaje wykluczone w przypadku niewypłacalności, do której dłużnik doprowadził lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa. Ustawa nie konkretyzuje pojęcia „rażącego niedbalstwa”, natomiast zostało ono zdefiniowane w orzecznictwie Sądu Najwyższego, gdzie wskazuje, że ,,przypisanie określonej osobie niedbalstwa uznaje się za uzasadnione wtedy, gdy osoba ta zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej miernika należytej staranności. Przez rażące niedbalstwo rozumie się natomiast niezachowanie minimalnych (elementarnych) zasad prawidłowego zachowania się w danej sytuacji. O przypisaniu pewnej osobie winy w tej postaci decyduje więc zachowanie się przez nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności minimalnej” (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 marca 2004 r., sygn. akt IV CK 151/03

Osoba, która prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą.

Nowelizacja prawa upadłościowego z dnia 24 marca 2020 r. wprowadziła możliwość złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej przez byłych przedsiębiorców. Nowelizacja ta wprowadziła zasadę, która określa, iż dłużnik może złożyć wniosek o upadłość konsumencką już następnego dnia po jej wykreśleniu z właściwego rejestru.

Jeżeli znaleźli się Państwo w trudnej sytuacji materialnej, popadli Państwo w pętle zadłużenia, z której nie ma wyjścia – zachęcamy do kontaktu z Naszą Kancelarią. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania.

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button