Jak przeprowadzić procedurę uzyskania pozwolenia na budowę?

Jak przeprowadzić procedurę uzyskania pozwolenia na budowę?

Każdy inwestor panując budowę nieruchomości musi najpierw uzyskać pozwolenie na budowę. Jest to bardzo częste zagadnienie praktyczne z którym często spotykamy się podczas pracy w kancelarii. Postaramy się Państwu w przystępny sposób wyjaśnić jak uzyskać pozwolenie na budowę oraz jaki organ jest właściwy do jego wydania.

Pozwolenie na budowę to dokument, który jest wystawiany przez wydział architektury w odpowiednim dla inwestycji starostwie.

Projekt budowlany jest jednym z najważniejszych załączników do wniosku o pozwolenie na budowę, jednak sam projekt  nie wystarczy, by starać się o pozwolenie na budowę.

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć następujące dokumenty:

  • 4 egzemplarze projektu budowlanego (projekt budowlany musi też zawierać wszelkie uzgodnienia, pozwolenia i opinie).
  • Zaświadczenie, że architekt posiada odpowiednie uprawnienia.
  • Oświadczenie właściciela działki o prawie do dysponowania nią na cele budowlane.
  • Jeśli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy załączyć też decyzję o warunkach zabudowy.
  • Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej w określonych przypadkach (opłata jest wymagana, gdy część domu będzie przeznaczona pod działalność gospodarczą).

Zanim zostanie wydane pozwolenie na budowę, urząd zweryfikuje czy projekt jest kompletny i czy np. są też odpowiednie zaświadczenia (np. o uprawnieniach architekta, które potwierdza przynależność do izby architektów). Niezbędne jest również ustalenie, że projekt spełnia wymagania z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub warunków zabudowy. W przypadku stwierdzenia, że wystąpiły jakieś braki czy nieprawidłowości, zostanie wysłane wezwanie do uzupełnienia brakujących dokumentów. W przypadku braku uzupełnienia dokumentacji w terminie zostanie wydana decyzja odmowna. Jeśli zostaną spełnione wszystkie wymagania określone przepisami prawa zostanie wydane pozwolenie na budowę.

Warto podkreślić, że pozwolenie na budowę jest ważne przez 3 lata od dnia uprawomocnienia się decyzji. Jeżeli w tym czasie nie rozpoczniemy budowy lub wstrzymamy ją na okres dłuższy niż 3 lata, pozwolenie straci swoją ważność i rozpoczęcie lub kontynuacja budowy, będą wymagać uzyskania nowego pozwolenia na budowę, czyli przechodzimy proces formalności jeszcze raz (w innym przypadku budowa będzie uznana za samowolę – przeczytaj: Co to jest samowola budowlana i jak jej uniknąć)

Z praktycznego punktu widzenia warto zaznaczyć również, że uzyskane pozwolenie na budowę można za zgodą tej osoby przenieść na inną osobę. Powyższe stanowi bardzo korzystne rozwiązanie w przypadku zmiany inwestora.

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia z zakresu prawa budowlanego, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button