Jak przeprowadzić procedurę uzyskania pozwolenia na budowę?
Każdy inwestor panując budowę nieruchomości musi najpierw uzyskać pozwolenie na budowę. Jest to bardzo częste zagadnienie praktyczne z którym często spotykamy się podczas pracy w kancelarii. Postaramy się Państwu w przystępny sposób wyjaśnić jak uzyskać pozwolenie na budowę oraz jaki organ jest właściwy do jego wydania.
Pozwolenie na budowę to dokument, który jest wystawiany przez wydział architektury w odpowiednim dla inwestycji starostwie.
Projekt budowlany jest jednym z najważniejszych załączników do wniosku o pozwolenie na budowę, jednak sam projekt nie wystarczy, by starać się o pozwolenie na budowę.
Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć następujące dokumenty:
- 4 egzemplarze projektu budowlanego (projekt budowlany musi też zawierać wszelkie uzgodnienia, pozwolenia i opinie).
- Zaświadczenie, że architekt posiada odpowiednie uprawnienia.
- Oświadczenie właściciela działki o prawie do dysponowania nią na cele budowlane.
- Jeśli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy załączyć też decyzję o warunkach zabudowy.
- Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej w określonych przypadkach (opłata jest wymagana, gdy część domu będzie przeznaczona pod działalność gospodarczą).
Zanim zostanie wydane pozwolenie na budowę, urząd zweryfikuje czy projekt jest kompletny i czy np. są też odpowiednie zaświadczenia (np. o uprawnieniach architekta, które potwierdza przynależność do izby architektów). Niezbędne jest również ustalenie, że projekt spełnia wymagania z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub warunków zabudowy. W przypadku stwierdzenia, że wystąpiły jakieś braki czy nieprawidłowości, zostanie wysłane wezwanie do uzupełnienia brakujących dokumentów. W przypadku braku uzupełnienia dokumentacji w terminie zostanie wydana decyzja odmowna. Jeśli zostaną spełnione wszystkie wymagania określone przepisami prawa zostanie wydane pozwolenie na budowę.
Warto podkreślić, że pozwolenie na budowę jest ważne przez 3 lata od dnia uprawomocnienia się decyzji. Jeżeli w tym czasie nie rozpoczniemy budowy lub wstrzymamy ją na okres dłuższy niż 3 lata, pozwolenie straci swoją ważność i rozpoczęcie lub kontynuacja budowy, będą wymagać uzyskania nowego pozwolenia na budowę, czyli przechodzimy proces formalności jeszcze raz (w innym przypadku budowa będzie uznana za samowolę – przeczytaj: Co to jest samowola budowlana i jak jej uniknąć)
Z praktycznego punktu widzenia warto zaznaczyć również, że uzyskane pozwolenie na budowę można za zgodą tej osoby przenieść na inną osobę. Powyższe stanowi bardzo korzystne rozwiązanie w przypadku zmiany inwestora.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia z zakresu prawa budowlanego, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:
telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl