ODSZKODOWANIE ZA ODWOŁANY LOT

Odszkodowanie za odwołany lotOdszkodowanie za odwołany lot

W dzisiejszych czasach podróże za pomocą środka komunikacyjnego, jakim jest samolot są bardzo często wybieraną opcją. Jest to nie tylko znacznie szybszy sposób podróżowania, ale ceni się go także za bezpieczeństwo czy wyjątkowe okazje cenowe, dzięki którym już nawet za kilkadziesiąt złotych możemy odwiedzić dalekie zakątki świata. Środek transportu, o którym mowa daje ogromne możliwości, ponieważ nie korzysta się z niego tylko w ramach wycieczki lecz środek ten często wykorzystywany jest jako sposób podróży do pracy, czy to na obszarze kraju, czy za granicę. Podróżowanie samolotem nie zawsze jest jednak niezawodne. Często ma się do czynienia z opóźnionym lotem, co gorsza z odwołanym. Właśnie ten ostatni przypadek pragnę rozwinąć w owym artykule.

Odwołanie lotu powoduje utratę możliwości podróży, dotarcia do miejsca pracy, utratę pieniędzy oraz ogólne zdenerwowanie pasażera. Dla takiej osoby najważniejsze jest, czy istnieje możliwość, aby uzyskać utracone pieniądze lub uzyskać inną alternatywę. Oczywiście rozwiązań jest kilka, na co wskazuje przede wszystkim Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91. W rozporządzeniu tym wskazuje się, że pasażerowie, których dotyczy odwołanie lotu otrzymują pomoc od obsługującego przewoźnika lotniczego, mają oni prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego, otrzymują wyjaśnienie dotyczące możliwości alternatywnego połączenia.

Dokładnego wyjaśnienia wymaga tutaj stwierdzenie „pomoc od obsługującego przewoźnika lotniczego”, a mianowicie pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy zwrotem kosztu biletu, zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego w najwcześniejszym terminie lub zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, zależnie od dostępności wolnych miejsc. Pomoc taka może także polegać na zapewnieniu bezpłatnego dostępu dla pasażerów do posiłków oraz napoi w odpowiednich ilościach, zakwaterowanie w hotelu w przypadku dłuższych pobytów, transportu między lotniskiem a miejscem zakwaterowania, a także dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopis, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Prawo do odszkodowania w związku z odwołanym lotem jest także ograniczone przez ww. rozporządzenie, to znaczy, że pasażerowie w przypadku odwołania lotu mogą ubiegać się od odszkodowanie, chyba, że:

  • zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu,

  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodniu do siedmiu dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, która umożliwia wylot najpóźniej dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu,

  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, która umożliwia wylot nie więcej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie wylotu.

Rozporządzenie, o którym było wspominane powyżej wskazuje także dokładne kwoty, których podróżny może żądać w ramach odszkodowania za odwołany lot. Są one zależne od długości trasy, jaką do pokonania miałby środek transportu jakim jest samolot. Dla lotów o długości do 1500 km odszkodowanie wynosi 250 EUR, dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km odszkodowanie wynosi 400 EUR, z kolei dla wszystkich innych lotów odszkodowanie sięga wysokości 600 EUR.

Nawiązując do całości wywodu należy wskazać, że pomimo tego, że odwołanie lotu to sytuacja niezwykle nieprzyjemna dla podróżującego, ma on zapewnioną szczególną opiekę ze strony obsługującego przewoźnika lotniczego. Pasażer nie jest pozostawiony w tej sytuacji sam sobie, ale ma szeroką gamę możliwości, rozpoczynając od podstawowej pomocy jaką jest zapewnienie posiłku poprzez nocleg i transport, aż do uzyskania odszkodowania za odwołanie lotu.

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button