Względy humanitarne oraz względy słuszności, a upadłość konsumencka

W dzisiejszym poście przedstawimy Państwu zagadnienia składające się na klauzule rozsądku w postępowaniu o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Klauzula rozsądku pomimo zaistnienia negatywnych przesłanek otwiera drogę do ogłoszenia upadłości dłużnika. Zapraszamy do lektury.

Klauzule rozsądku tworzą względy humanitarne oraz względy słuszności.

Zachęcamy do zapoznania się z wpisem o przesłankach negatywnych, czyli sytuacjach w których sąd oddali wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej: Kiedy sąd może oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

Przesłanki niepozwalające na ogłoszenie upadłości konsumenckiej nie mają charakteru bezwzględnego! Oznacza to, że sąd w każdym przypadku bada czy negatywne przesłanki są usprawiedliwione względami słuszności lub względami humanitarnymi.

1. Względy humanitarne

Względy humanitarne to wszelkie konsekwencje dla dłużnika jakie nastąpiłyby gdyby sąd nie zgodził się na przeprowadzenie postępowania upadłościowego.

Są one ściśle związane z osobą dłużnika, jego sytuacją zdrowotną, rodzinną, bytową. Sąd powinien ustosunkować się do czci dłużnika oraz poszanowania jego godności. Powinien wziąć pod uwagę także możliwość przywrócenia utraconego poczucia własnej wartości, honoru, szacunku i samoakceptacji.

Pamiętajmy, że do potrzeb człowieka według Maslowa należą:

  • potrzeby fizjologiczne,
  • potrzeby bezpieczeństwa,
  • potrzeby przynależności (miłości, akceptacji, przyjaźni),
  • potrzeby uznania (szacunek, znaczenie),
  • potrzeby samorealizacji.

Względy humanitarne są oceniane w momencie orzekania, przeszłość Dłużnika ma mniejsze znaczenie.

Do przykładowych względów humanitarnych przemawiających za oddłużeniem należą:

  • choroba dłużnika,
  • depresja,
  • kalectwo,
  • bezdomność,
  • samotne wychowywanie dziecka,
  • utrzymanie wieloletniej rodziny,
  • podeszły jak i młody wiek.

2. Względy słuszności

Względy słuszności to standardy obyczajowe i moralne – normy obowiązujące wszystkich ludzi. Są to zasady prawidłowego postępowania, powszechnie przyjęte w społeczeństwie.

Należy ocenić okoliczności w jakich doszło do zadłużenia. Rozumie się przez to zbadanie m.in. życia dłużnika, jego otoczenia, środowiska w jakim przebywał, dotychczasowego postępowania.

Właśnie dlatego Nasi klienci proszeni są o dokładne opisanie swojego życia. Szczegółowe opisanie i udokumentowanie aktualnej sytuacji Dłużnika jest kluczem do pozytywnego oddłużenia.

Względy słuszności oraz względy humanitarne są pojęciami nieostrymi. Oznacza to dużą swobodę argumentacji zasadności oddłużenia. Należy pamiętać, że nie jest konieczne wystąpienie w/w przesłanek łącznie – wystarczy, że udowodnimy jedną z nich.

Procedura ogłoszenia upadłości konsumenckiej wymaga czujności ze Strony profesjonalnego pełnomocnika. Konieczne jest bowiem sporządzanie licznych pism stanowiących odpowiedzi na wezwania Sądu, uczestnictwo w rozprawach oraz kontakt z Sądem, a w późniejszym etapie również z Syndykiem Masy Upadłości. Z tego powodu, zalecamy kontakt ze specjalistą, który upewni się, że żadna z powyżej wymienionych przesłanek nie zachodzi, a wniosek dłużnika może zostać rozpatrzony pozytywnie przez Sąd.

Zachęcamy do indywidualnych spotkań w Kancelarii Bona Artis w tej sprawie. Z przyjemnością odpowiemy na dodatkowe pytania

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button