Dochodzenie przez ZUS nieopłaconych składek, a upadłość konsumencka

Przed wieloma młodymi ludźmi rozpoczynającymi dorosłe życie otwiera się wizja możliwości rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Młode osoby często kierują się w swoim życiu porywami chwili nie zważając na konsekwencje swoich działań oraz na to, iż w ich życiu mogą wystąpić nieoczekiwane okoliczności, które mogę spowodować utratę płynności finansowej.

Co to jest płynność finansowa?

Według słownikowej definicji płynność finansowa to: zdolność podmiotu do wywiązywania się (spłacania) w terminie najbardziej wymagalnych (krótkoterminowych) zobowiązań (np. związanych z zapłatą kontrahentom za wyroby i usługi, wypłatą wynagrodzeń, itp). Jest jednym z elementów oceny finansowej przedsiębiorstwa, bowiem płynność finansowa bezpośrednio wpływa na jego kondycję finansową i standing finansowy.

Co się dzieje w przypadku utraty płynności finansowej przez osobę fizyczną?

Dotychczasowe przepisy prawa upadłościowego wskazywały, iż upadłość konsumencką mogły ogłosić tylko osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe w marcu 2020 r. zakłada możliwość ogłoszenia upadłości konsumenckiej osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą – osoby te będą traktowane tak jak konsumenci.

Wobec powyższego o ogłoszenie upadłości konsumenckiej mogą starać się przedsiębiorcy, którzy w wyniku niezawinionej niewypłacalności utracili płynność finansową. Jakie zadłużenie składa się na zadłużenie powstałe w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej? Jest to najczęściej zadłużenie względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu nieopłaconych składek oraz względem Urzędu Skarbowego.

Nieopłacone składki i co dalej?

Art. 491²¹ ust. 2 ustawy Prawo upadłościowe wymienia katalog zamknięty zobowiązań, które nie podlegają umorzeniu w postępowaniu upadłościowym. Wśród wymienionych tam zobowiązań nie podlegających umorzeniu nie znalazły się zaległości pochodzące z ZUS. Poza wymienionymi w powyżej przywołanym artykule, wszelkie inne zobowiązania konsumenta mogą zostać umorzone, niezależnie od tego, czy powstały w związku z prowadzoną uprzednio działalnością gospodarczą, czy też stanowiły tzw. długi konsumenckie. Co to oznacza dla przedsiębiorcy, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą? MOŻLIWOŚĆ SKORZYSTANIA Z INSTYTUCJI UPADŁOŚCI KONSUMENCKIEJ I SKORZYSTANIA Z MOŻLIWOŚCI PEŁNEGO ODDŁUŻENIA. Co warto podkreślić, umorzenie wskazanych powyżej zaległości w drodze postępowania upadłościowego w wielu przypadkach stanowi podstawę do możliwości rozpoczęcia nowego życia, odnalezienia równowagi psychicznej, a także uwolnienia się ze spirali zadłużenia.

Na czym polega upadłość konsumencka?

Postępowanie upadłościowe rozpoczyna pierwszy etap jakim jest złożenie stosownego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, a także sporządzanie pism procesowych stanowiących odpowiedzi na wezwania Sądu. Skutkuje wydaniem Postanowienia Sądu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej. Orientacyjny czas trwania pierwszego etapu postępowania to ok. od 4- 6 miesięcy. Wniosek może zostać rozpoznany na posiedzeniu niejawnym bądź na rozprawie.

Kolejny etap postępowania to postępowanie po ogłoszeniu upadłości, który obejmuje również czynności związane z wykonywaniem obowiązków przez Syndyka Masy Upadłości ( tworzy listy wierzytelności ustalając dokładną wysokość zadłużenia), a także komunikację pomiędzy pełnomocnikiem Upadłego – Upadłym, a Syndykiem Masy Upadłości.

Trzecim etapem postępowania jest złożenie wniosku o umorzenie zobowiązań w całości bez dokonywania planu spłat wierzycieli.

Jeżeli znaleźli się Państwo w ciężkiej sytuacji materialnej, zapraszamy do kontaktu z Naszą Kancelarią.

Jeśli są Państwo zainteresowani całkowitym oddłużeniem i przeprowadzeniem upadłości konsumenckiej, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Add a Comment

Your email address will not be published.

Call Now Button