Jakie odszkodowanie przysługuje za odwołany lot?

Jakie odszkodowanie przysługuje za odwołany lot?

Sezon wakacyjny to wymagający okres dla linii lotniczych i obsługi lotnisk. Na skutek różnych zdarzeń, nie zawsze zależnych od ludzkich działań, organizacja ruchu lotniczego może ulec zakłóceniom. Dla wielu osób wizja odwołania lotu, w szczególności powrotnego, stanowi poważną obawę w związku z wakacyjną podróżą. Warto wiedzieć jakie są nasze prawa w przypadku gdy nasza podróż samolotem zostanie anulowana.

Kompleksowa regulacja tej kwestii znajduje się w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/9. W pierwszej kolejności warto nadmienić, że wymienione rozporządzenie odnosi się do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego UE albo pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących w Państwie Członkowskim UE, chyba że otrzymali oni opiekę i odszkodowanie w kraju trzecim.

Do odwołania lotu ma zastosowanie Artykuł 5, który przewiduje otrzymanie pomocy od obsługującego przewoźnika lotniczego oraz odszkodowania. Odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika wyłącza poinformowanie pasażerów o odwołaniu:

  • co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu;
  • w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowanym czasem odlotu, jednak pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu;
  • w okresie krótszym niż siedem dni przed planowanym czasem odlotu, jednak pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

Ponadto przewoźnik jest zwolniony od wypłaty rekompensaty, jeżeli może dowieść, że odwołanie spowodowane zostało zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Wspomniana pomoc przysługująca pasażerom odwołanego lotu polega w pierwszej kolejności na bezpłatnych posiłkach oraz napojach w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwóch bezpłatnych rozmowach telefonicznych, dwóch dalekopisach, dwóch przesyłkach faksowych lub e-mailowych. W przypadku startu nowego lotu co najmniej jeden dzień po planowanym starcie lotu odwołanego, przewoźnik obowiązany jest zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy hotelem a lotniskiem.

Odszkodowanie przysługujące w sytuacji odwołania lotu jest zależne od przebywanej odległości, jego wartość to następujące sumy:

  • 250 EUR – dla wszystkich lotów o długości do 1.500 kilometrów;
  • 400 EUR – dla wszystkich lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1.500 kilometrów i pozostałych lotów o długości 1.500-3.500 kilometrów;
  • 600 EUR – dla lotów innych niż wymienione powyżej.

Powyższe odszkodowanie może być pomniejszone o 50% w przypadku zaoferowania zmiany planu podróży na alternatywny lot do miejsca docelowego. Odszkodowanie musi być wypłacone w gotówce, przelewem, przekazem bankowym lub czekiem. Odszkodowanie w postaci bonu może mieć miejsce jedynie za pisemną zgodą pasażera.

Składanie reklamacji u przewoźnika lotniczego to niejednokrotnie długi i męczący proces. W celu uzyskania należnego odszkodowania warto skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Zapraszamy do kontaktu z Kancelarią osoby, których plany zostały pokrzyżowane przez odwołaną podróż powietrzną.

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia prawnego, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Call Now Button