Plan ogólny gminy – wniosek do projektu planu ogólnego.

Plan ogólny gminy – wniosek do projektu planu ogólnego.

W związku z nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przeprowadzoną ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.1688) coraz częściej pojawiają się ogłoszenia, w których gminy informują o przystąpieniu do sporządzania planów ogólnych mających zastąpić dotychczasowe studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, oraz o możliwości zgłaszania przez mieszkańców gmin wniosków do projektów planów ogólnych oraz do prognoz oddziaływania na środowisko.

Plan ogólny jest nowym aktem planistycznym uchwalanym przez radę gminy dla obszaru gminy, z wyłączeniem terenów zamkniętych. W planie ogólnym określa się strefy planistyczne i gminne standardy urbanistyczne. Można w nim również określić obszary uzupełnienia zabudowy oraz obszary zabudowy śródmiejskiej. Plan ogólny gminy jest aktem prawa miejscowego, który uwzględnia się przy sporządzaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Stanowi on również podstawę prawną decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o warunkach zabudowy.

Zasady opracowania planu ogólnego określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów (Dz.U. 2023.2758).

Obszar objęty planem ogólnym dzieli się w sposób rozłączny na strefy planistyczne (tj. funkcje, które w planie ogólnym gminy odpowiadają klasom przeznaczenia terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego). I tak, w planie ogólnym dopuszcza się wyznaczenie:

  1. strefy wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową wielorodzinną,
  2. strefy wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową jednorodzinną,
  3. strefy wielofunkcyjnej z zabudową zagrodową,
  4. strefy usługowej,
  5. strefy handlu wielkopowierzchniowego,
  6. strefy gospodarczej,
  7. strefy produkcji rolniczej,
  8. strefy infrastrukturalnej,
  9. strefy zieleni i rekreacji,
  10. strefy cmentarzy,
  11. strefy górnictwa,
  12. strefy otwartej
  13. strefy komunikacyjnej.

Zgłaszając wnioski do planu ogólnego gminy należy pamiętać przede wszystkim o dwóch zasadach:

  • wniosek należy złożyć na formularzu pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego, którego wzór został określony rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (Dz.U. z 2023.2509)
  • zachować termin złożenia wniosku określony przez gminę (przy czym, termin uważa się za zachowany jeżeli wniosek wpłynął do urzędu gminy przed jego upływem).

We wniosku należy między innymi oznaczyć:

  • obszar, którego dotyczy wniosek. Najlepiej jest to zrobić poprzez wskazanie identyfikatora działki ewidencyjnej w postaci: WWPPGG_R.XXXX.NDZ. Identyfikator ten został zdefiniowany w pkt 5 Załącznika nr 5 „Identyfikatory Obiektów Bazy Danych Ewidencyjnych oraz Statusów Podmiotów” do Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U.2021.1390), a jego poszczególne części oznaczają: WW – kod województwa, PP- kod powiatu, GG – kod gminy, R – rodzaj jednostki, XXXX – rodzaj ewidencyjny obrębu i NDZ – numer ewidencyjny działki ewidencyjnej. Identyfikator ten najłatwiej jest ustalić na stronie Geoportal Infrastruktury Informacji Przestrzennej – Geoportal Krajowy (pod adresem: geoportal.gov.pl) po odnalezieniu mapy z interesującą nas działką ewidencyjną.

W przypadku gdy wnioskujemy o przeznaczenie gruntu pod zabudowę, we wniosku wskazujemy również:

  • maksymalny udział powierzchni zabudowy – wyrażany w %, to stosunek sumy powierzchni rzutu poziomego budynków, mierzonej po zewnętrznym obrysie rzutu poziomego ścian zewnętrznych tych budynków zlokalizowanych na działce budowlanej do powierzchni tej działki budowlanej – w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (art. 2 pkt 35 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. 2024.1130).
  • maksymalną wysokość zabudowy – przez którą należy rozumieć różnicę pomiędzy wysokością: a) najwyżej położonego punktu budynku na dachu, ścianie lub attyce, z wyłączeniem komina, nadbudówki mieszczącej maszynownię dźwigu lub innego pomieszczenia technicznego oraz wyjścia z klatki schodowej, a średnią wysokością najniższego i najwyższego poziomu terenu mierzoną na obwodzie rzutu poziomego ścian zewnętrznych budynku, b) najwyżej i najniżej położonego nad poziomem terenu punktu budowli (art. 2 pkt 30 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. 2024.1130).
  • minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej, gdzie przez udział powierzchni biologicznie czynnej należy rozumieć stosunek sumy powierzchni biologicznie czynnych znajdujących się na działce budowlanej do powierzchni tej działki budowlanej – w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (art. 2 pkt 29 lit a ustawy z dnia 27 marca 2003 r.
    o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. 2024.1130). Powierzchnią biologicznie czynną w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy jest teren zapewniający naturalną wegetację roślin i retencję wód opadowych i roztopowych, teren pokryty ciekami lub zbiornikami wodnymi, z wyłączeniem basenów rekreacyjnych i przemysłowych, a także 50 % powierzchni tarasów i stropodachów oraz innych powierzchni zapewniających naturalną wegetację roślin, o powierzchni nie mniejszej niż 10 m2
  • wskaźnik minimalnej i maksymalnej intensywność zabudowy. Intensywność zabudowy to stosunek sumy powierzchni wszystkich kondygnacji budynków zlokalizowanych na działce budowlanej do powierzchni tej działki budowlanej – w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U. 2024.1130). Warto pamiętać, że prawidłowe określenie wskaźników intensywności zabudowy jest wyjątkowo ważne, ponieważ określają one dopuszczalną minimalną i maksymalną powierzchnię budynków jakie możemy wybudować na danej działce.

Pismo dotyczące aktu planowania przestrzennego, zawierające wnioski do projektu planu ogólnego, można złożyć w urzędzie gminy, wysłać je listownie lub elektronicznie.

Jeśli potrzebują Państwo porady jak prawidłowo sporządzić pismo dotyczące aktu planowania przestrzennego, np. wniosek do projektu planu ogólnego gminy, zapraszamy do skorzystania z usług Kancelarii Bona Artis.

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia z zakresu prawa budowlanego, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią:

telefon: 12 307 14 04
email: matyasik@kancelaria-bonaartis.pl

Call Now Button